فواید جکوزی بعد از تمرینات ورزشی


به صورت کاملا علمی اثبات شده که جکوزی دارای مزایای بسیاری برای سلامتی شما می باشد و یکی از راه‌های اصولی و مهم برای ریکاوری بدن و عضلات، بعد از تمرین ورزشی می باشد. آب تنی در جکوزی ضمن ایجاد آرامش و تسکین دردهای عضلانی و استخوانی، در بهبود بازدهی عضلات، کاهش درد نواحی مفاصل و تنظیم خواب نیز بسیار موثر می باشد.

 

 

در تمامی کشورها بسیاری از سالن‌های بدنسازی معتبر و مراکز تفریحی امکاناتی همچون جکوزی را در نظر گرفته اند. مضاف بر این، شاید بعد از تمرین برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا جکوزی یا استفاده از وان حمام برای شما مناسب می باشد یا نه. فیزیوتراپ ‌ها معمولا برای تسکین درد مفاصل و ماهیچه‌ها، هیدروتراپی یا آب درمانی را توصیه کرده و حتی از آن برای بهبود عضلات یاد می کنند.

 

جکوزی و کمک به بازسازی عضلات

مقاله ای که در مجله کاوش استقامت و آمادگی به انتشار درامده نشان می دهد میوگلوبین، پروتئین ماهیچه‌ای که پس از آسیب به عضلات وارد خون می گردد، در تست افرادی که بعد از تمرین از جکوزی استفاده کرده اند، مقدار کمتری دارد. به عبارت دیگر شما نیاز چندانی به میوگلوبین برای ترمیم عضلات ندارید و خاصیت درمانی جکوزی به بدن شما در ترمیم عضلات کمک می کند.

 

بعد از یک تمرین پایدار، آب تنی در جکوزی کاملاً مناسب و عالی است. با تمام این تفاسیر، برای کاهش درد و التهاب عضلات و بهره بری بیشتر خواص جکوزی، توصیه می شود صبر کنید تا ماهیچه‌ها خنک شده و ضربان قلب شما به حالت عادی بازگردد. به بیانی دیگر بعد از اتمام  ورزش در ابتدا با استفاده از حرکات کششی بدن خود را سرد نموده و سپس از جکوزی استفاده نمایید.

 

تحریک جریان دادن خون در عضلات ملتهب به کمک  آب سرد قبل از استفاده از جکوزی بهترین نتایج را در پی خواهد داشت. برای مدت زمان 10 یا ۱۵ دقیقه از یک دوش آب سرد استفاده نمایید و به دنبال آن 10 تا 20 دقیقه در جکوزی استراحت کنید.

 

جکوزی رگ‌های خونی را گشادتر کرده تا جریان خون به سوی اندام و ماهیچه های گرم با شتاب بیشتری انجام گیرد تا تنش و درگیری عضلات را کاهش داده و التهاب آن نیز بهبود یابد. در نتیجه، یک آب تنی 10 دقیقه‌ای در جکوزی همراه با حرکات کششی، درواقع آماده سازی مناسبی برای استفاده از وزنه‌های سنگین و حرکات تکراری بدن می باشد.

 

اگر پس از یک آبتنی مناسب در جکوزی، حالت خاصی از شادابی و جنبش را تجربه نمودید، جای تعجب نیست چون این فقط یکی از مزایای گرما و ماساژ بدن توسط جکوزی می باشد.

دسته‌بندی نشده

فواید جکوزیفواید جکوزی آب سردفواید جکوزی آب گرمفواید جکوزی برای بدنفواید جکوزی برای دیسک کمرفواید جکوزی پافواید جکوزی خانگیفواید جکوزی گرمفواید جکوزی و سونافواید جکوزی و لاغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *